Pamäť je jedným z kľúčových nástrojov, ktoré umožňujú deťom spoznávať svet, učiť sa nové zručnosti a budovať vzťahy. Už od narodenia si deti ukladajú spomienky a opakovaním ich posilňujú. Prvé tri roky života sú pre rozvoj pamäti kľúčové, pretože mozog dieťaťa v tomto období prechádza intenzívnymi zmenami a vývojom. Pre rodičov je to jedinečná príležitosť podporiť pamäť svojich detí hravou a láskyplnou formou.
Pamäť u detí do 1 roka
Pamäť novorodencov je od prvých dní orientovaná na podvedomé spojenia. Už v maternici si dieťa dokáže zapamätať opakujúce sa zvuky, ako je tlkot matkinho srdca a po narodení preferuje jej hlas pred inými. Okrem toho rozpoznáva vôňu materského mlieka, čo mu poskytuje pocit bezpečia a pomáha budovať emocionálne puto. Tieto schopnosti patria do tzv. implicitnej pamäte, ktorá je nevedomá a zameraná na prežitie.
V prvých mesiacoch života deti reagujú na známe zvuky, hlasy alebo tváre. Pamäť sa ďalej rozvíja prostredníctvom opakovania. Napríklad, ak rodičia pravidelne spievajú tú istú uspávanku, dieťa si ju začne spájať s časom na spánok.
Štúdie ukazujú, že deti dokážu už v tomto veku rozpoznať jednoduché vzory, čo im pomáha orientovať sa vo svete a predvídať známe situácie.
Pamäť u detí do 2 rokov
Medzi 1. a 2. rokom sa pamäť detí posúva na vyššiu úroveň. V tomto období sa začína rozvíjať epizodická pamäť, ktorá umožňuje deťom ukladať si spomienky na konkrétne udalosti. Hippokampus, časť mozgu zodpovedná za ukladanie spomienok, sa v tomto období začína viac rozvíjať, čo umožňuje deťom uchovávať spomienky na rôzne každodenné aktivity. Deti v tomto veku si začínajú pamätať konkrétne miesta, osoby a situácie, ktoré sa opakujú. Rodičia si môžu všimnúť, že dieťa si pamätá, že určitá hračka vždy vyzerá takto alebo že otec pravidelne prichádza domov po práci o piatej hodine.
Deti vo veku 1 až 2 rokov začínajú rozpoznávať vzory a chápať, že určité udalosti vedú k predvídateľným výsledkom. Napríklad, ak si dieťa začne spájať určité slovo s konkrétnou aktivitou (napr. “kúpeľ”), začína si tieto spomienky udržiavať a opakovať ich v správnych momentoch. Okrem toho sa u detí rozvíja schopnosť pamätať si sociálne interakcie, čo im umožňuje lepšie chápať vzťahy a vzory správania.
Pamäť u detí do 3 rokov
Vo veku 2 až 3 rokov sa pamäť detí výrazne zlepšuje. Deti začínajú mať schopnosť udržať si viac informácií, čo sa prejavuje najmä v oblasti pracovnej pamäti – teda schopnosti zapamätať si informácie na krátky čas a použiť ich. V tomto veku si deti pamätajú detaily o svojich zážitkoch, ako napríklad tváre osôb, miesta, činnosti alebo zvuky.
Emocionálne zážitky hrajú významnú rolu – deti si zvyknú pamätať radostné a emocionálne nabité momenty dlhšie a intenzívnejšie ako neutrálne situácie.
Výskumy ukazujú, že deti vo veku 3 rokov dokážu zapamätať komplexnejšie informácie a začínajú vyjadrovať svoje spomienky prostredníctvom slov a príbehov.
Rozvoj pamäti detí je výrazne ovplyvnený prostredím, v ktorom vyrastajú a interakciami, ktoré zažívajú. Rodičia môžu podporiť tento proces prostredníctvom hier, rutín a láskyplných činností. Tu je niekoľko praktických tipov, ako môžu rodičia podporiť rozvoj pamäti svojich detí:
1. Hry s opakovaním
Opakovanie je kľúčové pre rozvoj pamäti. Spievajte tie isté uspávanky, čítajte rovnaké knihy a opakujte známe hry. Napríklad hra “KUKUK” pomáha deťom pochopiť, že veci nezmiznú len preto, že ich nevidia, čím sa rozvíja ich pracovná pamäť.
2. Fotografické albumy
Ukazovanie detí obrázkov a rozprávanie o nich posilňuje nielen pamäť, ale aj jazykové schopnosti. Napríklad, keď sa spýtate: “Pamätáš si, keď sme išli do parku?”, dieťa začne spájať vizuálne stimuly s konkrétnymi spomienkami.
3. Rutina
Vytváranie stabilného prostredia a rutiny je pre deti veľmi dôležité. Pravidelné ranné a večerné činnosti, ako je čítanie pred spaním alebo pravidelný čas na kúpeľ, poskytujú deťom pocit bezpečia a pomáhajú im lepšie zapamätať si sled udalostí.
4. Hra na schovávačku
Úzko súvisí s rozvojom pamäti, pretože dieťa si musí zapamätať, kde bolo niečo ukryté alebo aké stopy k tomu vedú. Podporuje pracovnú pamäť tým, že dieťa uchováva informáciu o mieste, kde hračku videlo naposledy, a aktívne ju vyhľadáva. Opakovaním si trénuje schopnosť vybavovať si nedávne udalosti, čo pomáha pri rozvoji krátkodobej pamäti. Táto aktivita tiež učí dieťa prepájať spomienky so zážitkami, čím buduje pevnejšie kognitívne spojenia.
5. Pohybové aktivity
Aktivity prevádzané cez pohyb spojené s učením výrazne podporujú rozvoj pamäte, pretože pohyb aktivuje viaceré časti mozgu naraz. Spievanie piesní s gestami alebo tanec na jednoduchý rytmus pomáhajú deťom lepšie si zapamätať slová a rytmické vzory. Pohyb zároveň posilňuje opakovanie a vytváranie asociácií medzi zvukmi, slovami a fyzickými gestami. Tieto kombinácie zanechávajú trvalejší dojem v pamäti a uľahčujú neskoršie vybavenie naučeného.
6. Vône a chute
Práve aj vône a chute sú silne spojené s pamäťou, pretože aktivujú časti mozgu, ktoré sú zodpovedné za uchovávanie emocionálnych spomienok. Spojenie príjemných vôní a chutí s konkrétnymi zážitkami pomáha deťom lepšie si zapamätať tieto momenty. Napríklad, vôňa škorice pri pečení môže vyvolať spomienky na rodinné chvíle v kuchyni. Tieto zmyslové podnety vytvárajú trvalé asociácie, ktoré sú pre deti ľahko prístupné.
7. Pomenovanie predmetov
Pomenovávanie rôznych predmetov je účinný spôsob rozvoja pamäte, pretože dieťa si pri opakovanom počúvaní názvov spája slová s konkrétnymi objektmi. Tieto asociácie ukladajú informácie do dlhodobej pamäte, čím sa posilňuje schopnosť rozpoznať a vybaviť si veci v budúcnosti. Časté opakovanie názvov pomáha vytvárať silnejšie nervové spojenia v mozgu. Týmto spôsobom sa dieťa učí nielen identifikovať predmety, ale aj si ich lepšie zapamätať. Tento proces buduje základy pre rozvoj komplexnejšieho myslenia a učenia.
8. Vymýšľanie príbehov
Vymýšľanie príbehov podporuje pamäť, pretože dieťa si musí zapamätať začiatok príbehu a pridávať k nemu vlastné detaily. Tento proces spája pamäť s kreativitou a predstavivosťou, čím posilňuje mentálne spojenia. Opakovaním sa zlepšuje schopnosť vybavovať si informácie a vyjadrovať ich slovami. Zároveň sa rozvíjajú jazykové schopnosti úzko späté s pamäťou.
9. Vyfarbovanie spomienok
Vyfarbovanie podporuje pamäť tým, že dieťa vizualizuje a uchováva zážitky prostredníctvom kresby. Požiadajte dieťa, aby nakreslilo, čo si pamätá, alebo spoločne vyfarbujte obrázok na tému, ktorú nedávno zažilo. Tento proces pomáha dieťaťu organizovať spomienky a spojí ich s konkrétnymi vizuálnymi obrazmi. Týmto spôsobom sa pamäť a kreativita vzájomne podporujú.
10. Hra “čo sa zmenilo?”
Táto hra pomáha deťom trénovať pozornosť a zrakovú pamäť. Ukážte dieťaťu niekoľko predmetov a následne jeden odstráňte alebo presuňte. Dieťa sa musí sústrediť a spomenúť si, čo sa zmenilo. Táto hra zlepšuje schopnosť pamätať si detaily a rozpoznávať rozdiely.
Každé dieťa má svoj vlastný rytmus vývoja. Ak sa vám zdá, že dieťa prejavuje menší záujem o hry podporujúce pamäť, skúste upraviť prístup. Možno potrebuje viac času alebo odlišné podnety. Dbajte na to, aby sa u dieťaťa nevyvinul tlak – učenie by malo byť vždy spojené s radosťou. Pamätajte tiež, že pamäť sa rozvíja najlepšie v prostredí plnom podpory, trpezlivosti a bezpečia.
Pamäť detí od narodenia do 3 rokov sa vyvíja vďaka opakovaniu, emocionálnym zážitkom a pravidelnej interakcii s okolím. Každý moment, každá rutina a každá hra prispieva k budovaniu základov pre budúce učenie. Najdôležitejšie je vytvárať prostredie, ktoré je plné lásky, radosti a bezpečia, kde sa deti môžu cítiť slobodne a učiť sa o svete cez svoje zmysly. Pamäť nie je len o zapamätávaní si faktov, ale o budovaní mostov medzi deťmi a ich svetom. Tieto mosty im umožňujú rásť, rozvíjať sa a lepšie pochopiť svoju realitu. A aj keď si deti možno nebudú pamätať konkrétne detaily z tohto obdobia, pocity bezpečia, lásky a stability, ktoré im rodičia vytvoria, zostanú v ich pamäti na celý život.
autorka: Ninka Peniaková,
poradkyňa psychomotorického vývinu v Baby Balance Bratislava
Rôzne aktivity na rozvoj o podporu pamäte samozrejme používame aj na našich skupinových cvičeniach.