fbpx

AKO MÚDRO POUŽIŤ OBRAZOVKY VO VÝCHOVE?

29 apríla, 2025 by

V našom technologickom svete sa nevyhneme tomu, aby sa naše deti dostali do kontaktu s mobilnými telefónmi, tabletmi, televíziou a rôznymi programami či aplikáciami, ktoré sa v nich nachádzajú. Informačné technológie nám môžu uľahčiť výchovu detí, pokiaľ ich využívame múdro a držíme sa určitých pravidiel. Nie je však jedno, v akom veku dáme svojim deťom do rúk náš smartfón. 

Bábätká do roka sa do obrazoviek pozerať nemajú

Zhodli sa na tom poprední odborníci. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) neodporúča používanie obrazoviek u detí do 1 roka. Americká pediatrická akadémia (AAP) neodporúča používanie obrazovky pre deti do roku a pol a Kanadská pediatrická spoločnosť až do veku 2 rokov. Výnimkou sú video hovory, pomocou ktorých udržiavame kontakt so svojou rodinou.

Mozog bábätka sa do roku rozvíja extrémne rýchlo. Keď ho chceme stimulovať a rozvíjať, tak potrebujú to, aby boli s nami a mohli sa na nás pozerať a chytiť do ruky predmety, ovoniavať aj olizovať veci okolo. Takto spoznávajú svet.

Výskumy ukazujú, že vystavenie obrazovke môže u bábätiek narušiť vývin reči, pozornosti aj sociálnych zručností.

Dvoj až trojročné deti stále nemajú voľnú ruku

Našim batoľatám máme starostlivo vyberať obsah, na ktorý sa smú pozerať a limitovať čas, ktorý pred obrazovkami sporadicky trávia.

Uprednostnite pokojné, interaktívne programy, ktoré podnecujú dieťa napodobňovať, rozprávať sa, spievať alebo sa hýbať.

Odporúča sa, aby sme so svojimi deťmi pozerali na obsah, ktorý sme im vybrali, minimálne prvýkrát. Jednak zistíme, či je daný program pre naše dieťa naozaj vhodný, vidíme reakcie svojho potomka, a keď treba, môžeme niečo do vysvetliť alebo ho podporiť pri napodobňovaní.

Deti si síce môžu niečo zapamätať vďaka obrazovkám (a my môžeme mať dojem, že sa veľa naučia), no do reálneho života to preniesť ešte nedokážu – stále sa potrebujú učiť v skutočnom živote vo vzťahu s nami. Štvorročné deti sa už môžu veľa naučiť aj cez informačné technológie, pokiaľ sa programy a aplikácie vyberajú vhodne, a je pri nich dospelá osoba, ktorá im dá okamžitú spätnú väzbu v podobe úsmevu či pohladenia. Nestačí víťazní zvuk smartfónu.

Chcem však upozorniť, že obrazovky by nemali nahrádzať čas na hru s hračkami, pohyb vonku a kontakt s rodičmi – tie sú kľúčové pre vývin mozgu.

Koľko času pred obrazovkami je povolené pre batoľatá?

Odborníci odporúčajú pre deti do 4 rokov maximálne hodinu denne, ktorú rozdelíme do 10-15 minútových jednotiek. Čím menej času, tým lepšie, ideálne nie každý deň.

Kedy hovoriť obrazovkám „NIE“?

Uznávam, že niekedy sa nám mylne môže zdať, ako nám smartfóny a tablety uľahčujú výchovu a vďaka nim môžeme získať náš vytúžený čas pre seba, ale z dlhodobého hľadiska vývinu si môžeme privolať problémy. Pamätajme, že prvé roky života sú z hľadiska vytvárania vzťahovej väzby, emočnej regulácie, kognitívneho vývinu, vývinu reči kľúčovým. Skúsme preto sa vyhýbať smartfónom v nasledujúcich situáciách:

  1. Pri jedle – dieťa sa pri jedle nemá pozerať do obrazovky. Ak je iba vtedy, keď mu púšťame rozprávky, mohli sme vytvoriť zlý návyk a riskujeme pretrvávajúce ťažkosti s jedením. Odporúčam konzultovať s odborníkmi, ako tento návyk odbúrať a nastaviť zdravé stravovacie návyky dieťaťu. Stop obrazovkám platí aj pre rodičov. Rodičia s mobilom v ruke venujú menej pozornosti dieťaťu. Malé deti potrebujú zažiť to, že spoločné stravovanie je príjemné a užívame si aj vzájomnú prítomnosť.
  2. Pred spaním – modré svetlo narúša spánok a znižuje hladinu melatonínu, tým komplikuje zaspávanie pre dieťa. Vzťah so svojimi deťmi prehlbujeme vtedy, keď máme večer rituál, na ktorý sa obaja tešíme, opäť si užívame prítomnosť a blízkosť jeden druhého. Čítanie kratučkého príbehu, spievanie, túlenie sa, hladkanie sú lepšími formami.
  3. Keď je dieťa rozrušené  – keď dieťa plače, hnevá sa a potrebuje útechu, alebo sa nudí a my mu ponúkneme obrazovku, aby sa upokojilo a zabavilo, tak sme síce úspešne odviedli jeho pozornosť, ale neučíme ho regulovať svoje pocity. Deti do 3 rokov potrebujú nás, rodičov k tomu, aby sa zorientovali vo svojich pocitoch, učili sa im rozumieť, vyjadriť ich a spracovať.
  4. Kulisa v pozadí – Keď je doma často zapnutá televízia, aj keď ju nikto aktívne nepozerá, môže to u detí do 5 rokov zhoršiť rozvoj reči, myslenia a schopnosti sústrediť sa. Taktiež to ruší spoločnú komunikáciu medzi rodičmi a deťmi a deti sa menej hrajú.

Slová na záver

V prvých 3 rokoch života prebiehajú u detí dôležité vývinové procesy a nadmerné používanie technológií môže tento prirodzený vývin brzdiť. Deti sa potrebujú zoznámiť s reálnym, hmatateľným svetom a vytvárať v ňom vzťahy – to sú ich najdôležitejšie vývinové úlohy.

Deti do 3 rokov potrebujú reálny svet, nie digitálny. Potrebujú dotýkať sa, behať, objavovať, byť s vami. Ak obrazovky využívate, robte to vedome – a vždy ich dopĺňajte o kontakt, lásku, pohyb a radosť zo spoločnej hry. Vývin mozgu nečaká – a každá minúta, ktorú strávite spolu, sa počíta.

Autorka článku: Silvia Nováková
vyštudovaná psychologička, poradkyňa, lektorka filiálnej terapie,
mama skoro trojročného chlapčeka, ktorý tiež pozerá rozprávky s obmedzeniami

So Silviou sa môžete okrem iného stretnúť aj na našich Live prednáškach, alebo v našich podcastoch.