V motivácii bábätiek a malých detí do 3 rokov máme my, ich rodičia, nezastupiteľnú úlohu. Svojím prístupom a postojom vyvolávame a udržiavame smer ich správania – teda ich motivujeme.
Rozvoj motoriky a reči umožňujú dieťaťu spoznávať svet, čím majú výraznú motivačnú hodnotu. Motivujúce je aj to, ako najbližší ľudia reagujú na snahu dieťaťa – pochopiteľne, pozitívne a to podporuje sociálne aj kognitívne učenie dieťaťa počas celej doby detstva.
Motivácia aktivuje, nasmeruje a udržuje určité správanie detí, aby dosiahli svoj cieľ (najesť sa, chytiť hračku, dočiahnuť na predmet na poličke, získať pozornosť matky a pod.).
Motivácia malých detí vychádza aj z ich potreby podnetov, je ovplyvnená okolnosťami a rozvíjajúcou sa osobnosťou dieťaťa, reakciami rodičov, úrovňou aktuálnych možností a schopností detí. Vďaka podnetom získavajú skúsenosti samy so sebou a s okolitým svetom.
Radi by sme zdôraznili, že deti nemôžeme nijako motivovať či stimulovať, kým nemajú uspokojené základné fyziologické potreby (sú hladné, smädné, unavené až nevyspaté), ak sa necítia dobre (teda plačú), sú choré, ak sa boja alebo zažívajú silný hnev či akúkoľvek inú nepríjemnú emóciu.
Pozor treba dávať aj na nadmernú alebo neprimeranú stimuláciu. V tom prípade dieťa preťažujeme a vyčerpáme.
Na druhej strane, ak dieťa nedostane dostatok podnetov, tak bude deprimované, čo má negatívny vplyv na jeho vývin.
Od narodenia do približne jedného roku najväčšou motiváciou pre dieťa sú neuspokojené fyziologické potreby a stimulácia a reakcie zo strany matky či otca.
Keď chceme, aby bábätká reagovali, vyvinuli akékoľvek úsilie, boli aktívne, musia byť splnené určité podmienky:
V tomto veku sa deti postupne otvárajú svojmu širšiemu okoliu. Chcú sa zoznámiť so svetom, jeho pravidlami a zákonitosťami. Robia to tým, že skúmajú, objavujú a manipulujú s predmetmi a vytvárajú vzťahy s inými deťmi aj neznámymi ľuďmi.
Ich motivácia vychádza z potreby podnetov, z potreby skúmania, zvedavosti aj vonkajšej motivácie svojimi rodičmi.
Cielene ich teda rozvíjame už v domácom prostredí. S deťmi v tomto veku už môžeme navštevovať aj nejaký kurz. Sú 2 základné predpoklady pre motiváciu detí vo veku 1 až 3 rokov:
Motivujúce je ďalej to, ak:
Mali by sme si nájsť čas na to, aby deti mohli skúmať okolie. Neponáhľajme sa. Nekarhajme ich za to, že sa zašpinia. Ak vieme, že vonku pršalo, alebo pôjdeme na pieskovisko či sa budeme hrať vonku, oblečme svoje dieťa vhodne do staršieho a pohodlného oblečenia, aby sme ho nemuseli zbytočne obmedzovať.
Náš tip: Nezabudnime si pribaliť lopatky, vedierka, vrecká, aby sme mohli naplno podporiť objavovanie svojho dieťaťa.
Myslime na to, že ono niektoré veci vidí naozaj prvýkrát. Dieťa sa učí tým, že manipuluje s predmetmi – teda ich chytá, cca. do jedného roku ich dáva aj do pusy, zisťuje, čo sa s nimi dá robiť a čo sa stane potom.
Dbajme o to, aby dieťa malo dostatok času aj na oddych a voľnú hru, aby sme ho nepresycovali stimulmi alebo aby nemalo len akčné činnosti. Ono ešte nevie ani odhadnúť svoju energiu, ani s ňou hospodáriť – učíme ho to postupne.
Ak sa rozhodneme, že so svojím dieťaťom budeme navštevovať kurz, musíme myslieť na to, že dieťa sa najprv potrebuje oboznámiť s prostredím a s lektorom/lektorkou.
Aj to najodvážnejšie dieťa môže mať rešpekt a obavy. A je to normálne. Totiž v tomto období nás dieťa používa ako čerpaciu stanicu. Na čerpacej stanici sa zastavíme, keď nám dochádza benzín, a až po natankovaní môžeme pokračovať v ceste.
Dieťa sa vyberie sa na objavnú cestu – najprv krátku, potom stále dlhšiu. Občas sa vráti „natankovať si odvahu a uistenie“ k nám, rodičom, a až potom pokračuje ďalej. Niekedy potrebuje „tankovať“ častejšie, inokedy mu „benzín“ vydrží na niekoľko ciest.
Ak zistí, že prostredie a človek, ktorý bude nahrádzať rodičov, sú bezpečné, pridá sa ku skupine. Odvahu si získava dvoma spôsobmi:
Prosím, neporovnávajte svoje deti. V skupine týchto malých detí môžu byť výrazné rozdiely nielen v tom, kedy sa dieťa zapojí do skupinovej činnosti, ale aj v tom, koľko pri danej činnosti vydrží. To nie je podmienené iba motiváciou: ale aj temperamentom, tým, či má uspokojené fyziologické potreby, potrebou socializácie (skôr introvertné alebo extrovertné ladenie), či zohľadňujem jeho tempo. Dĺžka motivácia je teda odlišná.
Ďalej má vplyv aj to, či to dieťa už navštevuje jasle, nakoľko má vo svojom okolí možnosť socializovať sa, či ste neboli dlhšie izolovaní (napríklad kvôli chorobe) alebo či nezažíva zmeny v rodine (narodenie súrodenca, nástup mamy do práce, nástup do jasličiek/škôlky) alebo nezažíva normálnu, ale prechodnú separačnú úzkosť.
Buďme, prosím, trpezlivé, vnímavé a majme na pamäti skutočnosti, ktoré ste si práve prečítali v tomto článku o deťoch vo vekovom období od narodenia do 3 rokov.
Autor: Silvia Érsek Nováková
Zdroje:
M. Vágnerová: Vývojová psychologie, Portál, Praha, 2000.
G. Hill: Moderní psychologie, Portál, Praha, 1998.
C. Meggitt: Child development. An illustrated guide. Pearson, 2012.