Rodičia od prvej sekundy zrodenia dieťaťa tvoria svojou starostlivosťou jeho budúcnosť.
Každé dieťa má okrem svojich individuálnych vrodených vlastností, teda genetickej výbavy, možnosť využiť potenciál raného vývinového obdobia. Tento proces je tvorený interakciou medzi rodičom a dieťaťom a prostredím, v ktorom dieťa zreje.
Ovplyvňuje pohybové zručnosti, rozumové spôsobilosti, ako sú učenie, sústredenie a pamäť, reč, písanie, čítanie a porozumenie textu. Ale vplýva aj na osobnosť dieťaťa, schopnosť organizácie a plánovania, správanie a celkový prístup k sebe a svetu.
Dieťa je spočiatku plne závislé od našej starostlivosti, teda aj od našich podnetov. Charakter, množstvo aj kvalita našich podnetov musia byť vždy v súlade s možnosťami a vývinovým štádiom dieťatka. Ako to dosiahnuť?
Keď hovoríme o vývinových štádiách, nemyslíme tým, či sa dieťa pretáča, plazí, lozí, sedí a podobne. Potrebujeme sa zamerať viac na hodnotenie kvality dosahovaných vzorov a nielen na ich prítomnosť. Pozorujeme, ako sa dieťa pohybuje, či sú jeho pohyb a telo súmerné, ako používa končatiny, aké pohybové vzory používa, ako využíva svoje senzorické možnosti, aká je jeho senzitivita na podnety. Pozorovaním dieťaťa si vytvoríme jeho celkový obraz a na základe zistených skutočností hľadáme možnosti vyváženej stimulácie.
Dieťa prechádza postupným vývinom – od vzpriamovania hlavičky smerom k postupnému ovládaniu trupu a končatín. Postupne sa pridávajú rotácie trupu, pohyby cez os tela. Tie umožňujú dieťaťu pretáčať a realizovať zložitejšie diferencované pohyby, ktoré mu umožňujú posilňovať prepájanie ľavej a pravej hemisféry. Bohatosť pohybu ovplyvňuje bohatosť neurónovej siete, ktorá v tomto období prechádza obrovským procesom tvorby a následnej redukcie. Ako uvádza R. Procházka: počiatočná stimulácia by mala byť u detí bohatá a široká, aby došlo k utvoreniu bohato rozvetvenej neurónovej siete.
Pri následnej korekcii a redukcii synapsií je možné zvoliť optimálnu cestu. Tento istý proces platí aj pre zmyslové podnety. Ako prvý je rozvinutý rovnovážny systém, následne sluchový a hmatový. Najdlhšie sa rozvíja zrak, ktorý je významne prepojený a dopĺňa využívanie rovnováhy a pohybu vo výslednom vzťahu, ktorý sa volá propriorecepcia. Tá určuje naše vnímanie tela a polohy tela voči priestoru.
Z celého pôsobenia nesmieme zabudnúť na hmatové podnety. Pokožka dieťaťa je veľký a významný orgán, ktorý mu umožňuje vnímať prostredie a prežívať kontakt s rodičom. Dotykmi, hladením, túlením, nosením, kontaktom koža na kožu či dojčením významne stimulujeme utváranie neurónovej siete a pomáhame nervovej sústave zrieť. Zrelá nervová sústava umožňuje dieťaťu vnímať vlastné telo, používať ho v súlade so zmyslovými podnetmi a to mu vo výsledku dáva schopnosti pohybu, reči, myslenia a rozvoja pozitívnej a spokojnej osobnosti. Celú starostlivosť dopĺňame vhodnou komunikáciou s dieťaťom, našou emocionálnou prítomnosťou a rešpektujúcou výchovou.
Pevný trup umožňuje dieťaťu okrem správneho držania tela aj dostatočne dlho vydržať vzpriamene sedieť na stoličke v škole. Ak je dieťa zo sedenia unavené, pretože má oslabené svalstvo stráca pozornosť, prestáva byť aktívne na vyučovaní alebo to kompenzuje nevhodným správaním.
Pohybový rozsah a správne zapojenie svalstva ramenných kĺbov je dôležité pre dieťa z pohľadu možnosti písania a kreslenia. Uchopenie ceruzky nie je len o prstoch, ale práve o schopnosti ovládať ruku od ramenného kĺbu. Aj toto môže byť dôvod, prečo má vaše staršie dieťa problém s písaním.
Pretrvávajúce primitívne reflexy, ako napríklad Moorov reflex a iné, môžeme mať dokonca aj v dospelosti. Opäť vedú k postupnej únave tým, že ich musíme kompenzovať. Znižujú nám schopnosť sústrediť sa a ako pri únave z oslabeného svalstva dochádza k strate pozornosti, aktivity a následného zlého akademického výsledku.
Lozenie a prepojenie hemisfér. Krížové pohyby vedú k prepojeniu ľavej a pravej hemisféry. Toto prepojenie je dôležité pri každej našej činnosti. Napríklad počítanie, čítanie, myslenie, pohyb, obliekanie. Vedeli ste, že ak spočítate 2+2 musí váš mozog urobiť kvôli odpovedi (rovná sa štyri) sedemkrát prechod z ľavej do pravej hemisféry? Ak máme toto prepojenie oslabené, síce odpovieme, ale môže nám to trvať dlhšie. Ak dieťa nemá na takúto kompenzáciu čas, pôsobí, akoby odpovedať nevedelo.
Faktorov, ktoré v ranom detstve ovplyvňujú náš ďalší život, je viac. Napr. zrenie dominantnej laterality, súhra oko-ruka, zraková kontrola, sluchová percepcia… Tieto faktory vám priblížia aj naše odborne vyškolené lektorky/poradkyne psychomotorického vývinu na skupinových stretnutiach Baby Balance.
V prvých rokoch života je všetko závislé od všetkého. Vzájomné prepojenie všetkých štruktúr vo vývine je pre dieťa dôležité na získanie vyváženej a všestrannej skúsenosti.
Z našej praxe pozorujeme, že deti, ktoré uprednostňujú pohybové aktivity, niekedy nemajú čas venovať sa hrám zameraným na jemnú motoriku a sústredenie. A opačne – deti, ktoré uprednostňujú práve tieto aktivity, sú pohybovo pasívnejšie. Dôležité je hľadať pre deti zaujímavé herné situácie, ktorými im poskytneme možnosť rozvíjať sa aj v oblastiach, ktoré nie sú ich obľúbené.
Napriek tomu, že má každý rodič vnímať individuálne prednosti svojho dieťaťa, treba prostredníctvom vhodne zvolených hier dosahovať u všetkých detí vyváženosť jednotlivých vývinových štruktúr a ich prepájanie. Hovoríme tomu – vývin dieťaťa v celistvosti.
Na našich skupinových stretnutiach vám dávame informácie a utvárame celkový obraz možností vývinu vášho dieťaťa v jeho nenapodobiteľnej, fascinujúcej, individuálnej kráse, ktorá má svoje zákonitosti. Ponúkneme vám techniky, ktorými môžete svoju starostlivosť realizovať v prospech svojho drobca. Výsledkom by mal byť bezpečný, dôverný a láskyplný vzťah s dieťatkom, porozumenie v rodine a na konci šťastné a zdravé dieťa.
Autorka: Saša Ragas
ZDROJE:
R. PROCHÁZKA, M. OREL a kol. 2021. Vývojová neuropsychologie.
S. G. BLYTHE. 2004, 2005. Dieťa v rovnováhe.
VOLEMANOVÁ. Přetrvávající primární reflexy
CENTER OF THE DEVELOPMING CHILD. 8 Things to Remember about Child Development.