KREATIVITA U DETÍ – AKO JU ROZVÍJAŤ A PREČO JE DÔLEŽITÁ?

Kreativita

Kreativita je hnacím motorom celého ľudstva. Vďaka nej vzniklo množstvo skvelých nápadov, myšlienok, diel, ktoré nám uľahčujú život a robia svet krajším.

Existuje množstvo definícií kreativity od rôznych vedcov a autorov, jedno ale majú spoločné – že na pojem kreativita nazerajú ako na niečo nové, originálne, flexibilné. Zároveň je však zdrojom hlbokého uspokojenia, čo má za následok pozitívne hodnotenie seba samého.

A čo je viac ako pozitívne hodnotiť seba? Vďaka zdravému sebavedomiu, pri ktorom je kľúčové podchytiť a rozvíjať ho už v detstve, je výsledkom vyrovnaná osobnosť schopná čeliť aj náročnejším situáciám.

Deti a kreativita

Ako povedal Albert Einstein: „Na rozvoj a stimuláciu kreativity je potrebné rozvíjať detský záujem o hru“. Už tento výrok napovedá, že hra je kľúčovým aspektom pre dieťa a že práve cez ňu sa učí tvoriť a vymýšľať. Skrz hru dieťa napodobňuje svet dospelých. Stačí si len uvedomiť a predstaviť izbu vášho dieťatka. Niekedy detské izby vyzerajú doslova ako zmenšeniny sveta dospelých. Malé kuchynky, servisy či ordinácia lekára, v ktorej vykonávajú všetky dôležité činnosti a vymýšľajú hry od svitu do mrku.

Výskum kreativity

Zaujímavú štúdiu kreativity uskutočnili vedci z NASA ešte v roku 1968 u detí vo veku 3 – 5 rokov. Tí zistili, že až 98 percent detí dosiahlo skóre na úrovni geniality. Tieto testy boli neskôr opakované na rovnakej vzorke detí a výsledky boli zarážajúce. Kreativita u 10-ročných detí klesla na úroveň 30 percent a neskôr – u 15-ročných, až na neuveriteľných 12 percent. Vo veku 31 rokov sa úroveň geniality podarilo dosiahnuť len 2 percentám z nich. 

Keď si túto skutočnosť uvedomíme, ide v podstate o obrátený efekt. V detstve je kreativita na úrovni 98 percent, v dospelosti už len na úrovni žalostných 2 percent. Nie je toto zistenie zarážajúce?

A aký je dôvod tohto poklesu? Našu kreativitu najčastejšie ubíja samotný školský systém, pri ktorom sa nevyužíva schopnosť kritického myslenia a nazerania na riešenie problémov z rôznych uhlov. Práve deti nazerajú na svet rôznymi spôsobmi, sú mysliteľmi, ktorí sú schopní produkovať rôzne nápady – slobodne, veľkoryso a bez pocitu vnútornej sebakritiky, čo nám dospelým tak často chýba. Danú problematiku dopodrobna rozoberá vo svojej prednáške Ken Robinson – „Zabíja škola tvorivosť?“. Ide o prednášku, ktorá je jednou z najsledovanejších a patrí medzi najpopulárnejšie.

Práve preto je dôležité poskytovať deťom veľké množstvo príležitostí na tvorivé hry a tvorivé myslenie a je dôležité rozvíjať tvorivosť aj v neskoršom veku. Frontálny kortex, teda tá časť mozgu, ktorá je zodpovedná za kognitívne schopnosti a úzko súvisí s kreativitou, sa po 20. roku života stáva „racionálnejšou“, čo nám umožňuje robiť lepšie hodnotové úsudky a rozhodnutia. Jedným z vedľajších účinkov je však to, že začneme strácať schopnosť divergentného (tvorivého) myslenia, a práve to môže byť skutočným zabijakom tvorivosti. Navyše my dospelí máme tendenciu považovať chybu za zlyhanie, namiesto toho, aby sme si uvedomili, že ide o prirodzenú a zdravú súčasť procesu kreativity. K tomuto je potrebné viesť aj deti, aby každé zlyhanie brali ako šancu na zdokonalenie sa a zapojenie kreativity, ktorá im poskytne ďalšie spôsoby na riešenie problému.

Ako teda rozvíjať kreativitu u detí a čo je to FLOW?

Deti potrebujú obrovské množstvo príležitostí na tvorivé hry a tvorivé myslenie. Základom je však poznať, čo má vaše dieťa rado, o čo sa zaujíma, čo ho dokáže nadchnúť. Tu je niekoľko tipov, ako kreativitu u detí podporiť:

  1. Načúvajte dieťaťu a veľa s ním komunikujte – Komunikácia je základ všetkého a rovnako to platí aj v tomto prípade. Len skrz načúvania zistíte, čo dieťa skutočne baví. V čom vidí potenciál na objavovanie a skúmanie a čomu venuje zvýšenú pozornosť. Práve pozornosť a sústredenie je živnou pôdou pre kreativitu a vymýšľanie nových kreatívnych nápadov.
  1. Pýtajte sa otvorené a kreatívne otázky – Takéto otázky nútia deti rozmýšľať nad odpoveďou, ktorá nie je v štýle áno/nie. Kreatívne otázky tak znamenajú kreatívne odpovede. Napríklad: Ak by bola pani učiteľka v škôlke nejaké zvieratko, tak aké? Ak by si ty bol nejaké zvieratko, tak aké a prečo? Takto si precvičí kreativitu nielen dieťatko, ale aj vy.
  1. Žiadny nápad nie je zlý – Deti sú plné nápadov a nápad je stavebná jednotka tvorivosti. Odmietnuť alebo zosmiešniť myšlienku, s ktorou dieťa príde, môže spôsobiť, že kreativitu v dieťati postupne udusíte. Samozrejme, deti občas prídu aj s nie príliš skvelými nápadmi, ale často nájdete v ich myšlienkových pochodoch aj niečo, čo stojí za pochvalu a pozornosť s cieľom rozvinúť to ďalej.
  1. Doprajte im pocit nudy – Práve nuda môže byť hnacím motorom kreativity. Dieťa začne rozmýšľať nad spôsobom, ktorým ju zaženie, a naštartuje tak predstavivosť. V dnešnej dobe sú deti pohltené aktivitami natoľko, že nemajú čas nudiť sa. Avšak práve pocit nudy je príležitosť, aby sa zahĺbili do seba a trávili čas s vlastnými myšlienkami.

Ak zbadáte, že má dieťatko tvorivú chvíľku a je maximálne zahĺbené do činnosti, hovoríme o stave FLOW. Je to tvorivé vytrženie a úplné pohltenie tým, čo robí. Tento jav označil a popísal maďarský psychológ Mihály Csíkszentmihályi pri sledovaní umelcov a poznáme ho aj my dospelí. Je to práve vtedy, keď vykonávame pre nás veľmi zaujímavú prácu, od ktorej sa nedokážeme odtrhnúť a stáva sa pre nás zážitkom. V tomto momente strácame pojem o čase, priestore a zabúdame jesť či piť. 

Náš mozog sa dostáva do frekvencie théta a tieto vlny sú často spájané so stavmi meditácie. Mozog dieťaťa v predškolskom veku funguje na tejto frekvencii väčšinu času a to je dôvod, prečo majú deti obrovský dar kreativity a veľmi ľahko sa dostanú do sveta, ktorý si vytvorili a kde všetko ožíva. Preto ak vás nabudúce deti v zápale hry nebudú počúvať, nehnevajte sa na ne. Majú iba kreatívnu chvíľku, ktorá je pre ich celkový rozvoj veľmi prospešná. ☺

Autor: DANKA MICHALICOVÁ

AKO PODPORIŤ PRVÉ KRÔČKY VÝBEROM TOPÁNOČIEK

07. 11. 2025 | Dieťa | schedule 8 min.
Vyberáme prvé topánočky! Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, je to veľký míľnik v živote dieťatka. Nie je to tak dávno, čo sa nešikovne snažilo uchopiť hrkálku. Prvé týždne ani nevedelo, že vôbec nejaké nožičky má a kde ich má. Nevedomky nimi kopalo, šúchalo si ich o seba či o podložku a iné objekty, ktoré prišli do…

CHORÔB SA NEMUSÍME BÁŤ

28. 10. 2025 | Dieťa | Mama a rodina | schedule 4 min.
Už aj tento rok sa pomaly spúšťa vlna asi všetkých infekčných ochorení sveta – od chrípky cez šarlach, aj covid-19, či kiahne, až po piatu, šiestu a siedmu detskú chorobu. Ako každý rok, asi môžeme očakávať aj zopár zatvorených školských aj škôlkarskych tried a vyhlásené chrípkové prázdniny. Štandardne, mamičky prichádzajú s otázkami, ako tomu predísť,…

ZÁKLADNÝ PILIER NAŠICH MALÝCH BALANSÁKOV

20. 10. 2025 | Dieťa | schedule 8 min.
Každý dom má základy, pevné, čo všetko vydržia. Rovnako, keď si staviame vežu s deťmi z kociek, treba si dať pozor na prvé kocky. Ak tie postavíme na seba zle, všetko sa nám môže zrúcať. Pre človeka sú dôležité základné piliere chodidlá, nožičky, nohy… A ako to vyzerá s našimi základmi? Ak máme vyosenie chodidla, členku, nohy, posúva sa tento…

VPLYV PRÍRODY NA VÝVIN DIEŤAŤA DO TROCH ROKOV: OBJAVOVANIE SVETA VLASTNÝMI RUKAMI

10. 10. 2025 | Dieťa | Mama a rodina | Nezaradené | schedule 6 min.
V dnešnom svete, kde deti trávia stále viac času medzi štyrmi stenami, sa často zabúda na to, aký hlboký vplyv má pobyt vonku na detský vývin. Príroda nie je len priestorom na hru – je prostredím, ktoré prirodzene podporuje fyzický, psychický aj kognitívny vývin. Učí deti pohybovať sa, objavovať, sústrediť sa aj zvládať emócie. Už…

AKO ADAPTOVAŤ DIEŤA DO SKUPINY NA STRETNUTIACH BABY BALANCE

25. 09. 2025 | Dieťa | schedule 13 min.
Jedným z hlavných cieľov Baby Balance je adaptácia individuality dieťaťa v skupine iných detí v inom ako domácom prostredí. Sme pedagogický projekt, v ktorom ponúkame rodičom s deťmi aktivity primerané veku a zručností dieťaťa. Všetky skúsenosti, či už prostredníctvom pohybových, alebo jemnomotorických aktivít, pomôžu rodičovi aj dieťaťu pri nástupe do materskej školy. A nielen to…

AKO PRACOVAŤ S PLACHÝM A PLAČLIVÝM DIEŤATKOM NA SKUPINOVÝCH KURZOCH?

25. 09. 2025 | Dieťa | Nezaradené | schedule 10 min.
Každé dieťa je jedinečné svojím temperamentom, vlastnosťami, povahovými črtami, teda svojou osobnosťou. Pokiaľ máme potomka, ktorý je utiahnutejší, plachší, plačlivý v novom prostredí, môžeme mať pochybnosti, aké voľnočasové aktivity si zvoliť, aby sme ho zbytočne ešte viac nevystresovali, a zároveň nebrzdili jeho či jej vývin. Malá skupina detí je nápomocná v každom prípade Niektoré deti…

KEDY ÍSŤ NA PRVÉ VYŠETRENIE ZRAKU S DIEŤAŤOM?

13. 06. 2025 | Dieťa | schedule 3 min.
Vedeli ste, že zrak sa vyvíja zhruba do 6 až 8 rokov života? Najdôležitejšie sú však úplne prvé mesiace, kedy sa zrak ešte len formuje. Práve počas prvého roku sa môže ukázať, či sa vyvíja správne, alebo sa objavujú odchýlky, ktoré si zaslúžia pozornosť. To, či dieťa naozaj dobre vidí, však často nespoznáme voľným okom….

NECHAJTE ICH ROZHÁDZAŤ SVET!

30. 05. 2025 | Dieťa | Nezaradené | schedule 7 min.
PREČO JE NEPORIADOK A NEKONTROLOVATEĽNÁ HRA DÔLEŽITÁ PRE VÝVIN DIEŤAŤA Rozsypané korálky, voda na podlahe, piesok vo vlasoch, topánky v skrini medzi hrncami. Jedno je isté – život s malým dieťaťom sa dá len ťažko nazvať uprataným. A hoci by sme niekedy dali čokoľvek za chvíľu ticha a poriadku, možno práve ten chaos, ktorý nás tak…

Na tejto stránke používame súbory 🍪 cookies, aby sme ti vedeli poskytnúť čo najlepší zážitok z návštevy, prispôsobiť obsah a analyzovať návštevnosť. Kliknutím na „Prijať všetko“ nám dávaš súhlas s ich používaním.

Upraviť cookies nastavenia