PREČO JE NEPORIADOK A NEKONTROLOVATEĽNÁ HRA DÔLEŽITÁ PRE VÝVIN DIEŤAŤA
Rozsypané korálky, voda na podlahe, piesok vo vlasoch, topánky v skrini medzi hrncami. Jedno je isté – život s malým dieťaťom sa dá len ťažko nazvať uprataným. A hoci by sme niekedy dali čokoľvek za chvíľu ticha a poriadku, možno práve ten chaos, ktorý nás tak často vyvádza z miery, je znakom toho, že naše dieťa sa rozvíja presne tak, ako má.
Keď dieťa vysype všetky hračky na zem a namiesto skladania veže ich začne triediť podľa farby, nerobí to preto, že „nevie, čo robiť“. Naopak – vie presne. Sleduje, skúma, experimentuje. Hoci jeho správanie môže byť pre nás nepredvídateľné, preňho má hlboký zmysel a vnútornú logiku.
Prečo je táto „chaotická“ fáza taká dôležitá?
Inými slovami, keď dieťa rozhadzuje, rozlieva a búra, učí sa o svete, o sebe aj o nás. A my mu môžeme pomôcť nie tým, že ho zastavíme, ale tým, že mu doprajeme čas, priestor a dôveru.
Voľná, neriadená hra je vývinová potreba rovnako dôležitá ako spánok či jedlo. Nie je to „zbytočný čas medzi učením“ – je to učenie samotné. Keď dieťa skúša, čo sa stane, keď sa dve veci spoja, keď ten istý predmet použije zakaždým inak – ako bubon, potom ako klobúk, neskôr ako tanier – vytvára si vlastný vzťah k svetu. A to je omnoho dôležitejšie než „správne“ použitie hračky podľa návodu. V týchto momentoch sa formuje jeho myslenie, kreativita a schopnosť byť sám sebou. Voľná hra nemá cieľ. A práve preto má hlboký význam. V dobe, keď sme zvyknutí na program, výkon a výsledok, môže byť náročné vydržať chvíľu, keď dieťa „len tak“ rozhadzuje kamene. Ale práve vtedy prebiehajú tie najdôležitejšie vývinové procesy – učí sa rozhodovať, niesť dôsledky, objavovať svoj rytmus, vnímať, že môže niečo vytvoriť bez zásahu dospelého. A to je základ nielen samostatnosti, ale aj dôvery v seba, ktorú potrebujeme po celý život.
Keď je dieťa sústredené do hry, je v stave hlbokého ponorenia – psychológia to volá „flow“. Pre dieťa je to prirodzený stav. Je v ňom celé, v prítomnosti, v súlade s tým, čo práve robí. Ak ho v tej chvíli zastavíme – „Už dosť!“, „Uprac si!“, „Toto je zbytočné!“ – vysielame mu signál, že jeho spôsob hry nie je dôležitý. Že to, čo robí spontánne a s radosťou, nemá hodnotu. Časom sa začne spoliehať na to, že zábava, nápady a zmysel musia prísť zvonku. A to je presný opak toho, čo chceme – aby si vedelo poradiť samo. Ak však dieťa zažije, že mu dôverujeme, že nemusíme stále zasahovať, že môžeme byť len ticho pri ňom – vzniká priestor pre hlbokú vnútornú silu.
Deti spoznávajú svet cez telo, dotyk, pohyb, zmysly. Ich telo je nástroj objavovania. Keď sypú krupicu, mačkajú cesto, lejú vodu alebo niečo presýpajú, dejú sa v ich mozgu zázraky:
Tieto činnosti nie sú len „neporiadok“. Sú to neurologické cvičenia, ktoré podporujú motoriku (jemnú aj hrubú), vývin reči, emočnú reguláciu a koncentráciu. Keď im v tom zabránime „kvôli poriadku“, berieme im možnosť rozvíjať sa celostne – v rytme, ktorý si sami určia.
Nemusíme obrátiť celý dom hore nohami. Stačí malý priestor, vedomé áno a otvorené srdce.
Praktické tipy pre rodičov:
Neporiadok nie je chyba. Je to fáza. A niekedy aj forma prejavu radosti, slobody, tvorivosti. Fáza, v ktorej sa rodí zvedavosť, trpezlivosť, sústredenie a dôvera v seba. Ak chceme, aby z našich detí vyrástli samostatní, vnímaví a zvedaví ľudia, musíme im dovoliť rozhádzať si svoj svet – aspoň na chvíľu. A možno, keď sa naučíme pozerať ich očami, ten svet už vôbec nebude vyzerať rozhádzaný.
Bude len naplno žitý. 🙂
autorka: Ninka Peniaková,
poradkyňa psychomotorického vývinu v Baby Balance Bratislava