
PAMÄŤ U DETÍ OD NARODENIA DO 3 ROKOV: AKO JU POCHOPIŤ A POSILNIŤ
Pamäť je jedným z kľúčových nástrojov, ktoré umožňujú deťom spoznávať svet, učiť sa nové zručnosti a budovať vzťahy. Už od narodenia si deti ukladajú spomienky a opakovaním ich posilňujú. Prvé tri roky života sú pre rozvoj pamäti kľúčové, pretože mozog dieťaťa v tomto období prechádza intenzívnymi zmenami a vývojom. Pre rodičov je to jedinečná príležitosť […]

STAROSTLIVOSŤ O NOVORODENCA
Hoci je obdobie po narodení plné radosti a vzrušenia, môže byť aj zdrojom stresu a úzkosti, najmä pre tých, ktorí ešte nemajú skúsenosti s deťmi a s novorodencami už vôbec. Tento článok poskytuje základné informácie a praktické tipy, ktoré vám pomôžu zvládnuť prvé dni a týždne so svojím novorodencom, aby ste sa cítili o niečo […]

AKO U DETÍ PODPOROVAŤ EMPATIU: HRANIE SA NA ROZPOZNÁVANIE EMÓCIÍ
Pri rozpoznávaní emócií je dôležité, aby rodičia videli túto aktivitu ako nástroj pre lepšie pochopenie sveta ich dieťaťa. Emocionálny vývin je prepojený s jeho neskoršou schopnosťou prejavovať empatiu a súcit. Empatické deti majú tendenciu lepšie reagovať na potreby druhých a sú menej náchylné na agresívne správanie. Emócie sú jazyk, ktorý pomáha deťom pochopiť vnútorný svet […]

ZAVÁDZANIE PRÍKRMOV
Po období výlučne mliečnej výživy, začíname podávať bábätku tuhú stravu, takzvané príkrmy. Kedy je čas na príkrmy? V rôznych zdrojoch nájdete rôzne údaje. Niekde hovoria o schopnosti dieťaťa sedieť samostatne. Avšak, pravdupovediac, samostatný sed u polročného dieťaťa je skôr výnimkou než pravidlom. Za mňa toto kritérium pokrivkáva. Ani neodporúčam podávať prvé príkrmy v drevených stoličkách, či iných, v ktorých neviete […]

BEZPEČNÁ VZŤAHOVÁ VÄZBA – AKO JU PODPORIŤ
Vzťahová väzba je hlboké puto, ktoré sa tvorí medzi rodičmi a dieťaťom od prvého momentu. Tento vzťah, založený na dôvere a podpore, vytvára základ pre emocionálny a sociálny vývin dieťaťa. Dieťa, ktoré vyrastá v bezpečnom prostredí, dokáže lepšie zvládať emócie, nadväzovať vzťahy a reagovať na výzvy v živote. Ako teda podporiť túto väzbu v každodenných […]

HYPERTONICKÝ SYNDRÓM U NOVORODENCOV
„Moje dieťa má diagnózu hypertonus, hypertonický sydróm, je veľmi plačlivé, predráždené, nedá sa upokojiť.“ S týmito výrokmi sa často stretávame u nás v poradni Baby balance Fyzio. Čo to ten hypertonus vlastne je? Pokúsim sa vám to objasniť v tomto článku, ale na začiatku vás odkážem na článok Hypotonický syndróm, ktorý som písala už dávnejšie, ešte keď som čakala […]

NASTAVTE DOBRÉ SÚRODENECKÉ VZŤAHY UŽ KEĎ ČAKÁTE DRUHÉ DIEŤA
Vzťah medzi súrodencami je jedným z najdôležitejších v živote detí. Formuje ich osobnosť a určuje, ako budú nadväzovať a pestovať partnerské a priateľské vzťahy v dospelosti. Tým, ako budeme pripravovať svoje prvorodené dieťa na narodenie súrodenca, položíme základy ich vzťahu. Čo nezanedbať pri príprave dieťaťa na narodenie nového bábätka? Emócie prvorodeného. Častou chybou rodičov je, že nerátajú s tým, že […]

CVIČENIE PO PÔRODE – NAJČASTEJŠIE PROBLÉMY PO PÔRODE A ICH RIEŠENIE
Ak ste nedávno porodili a premýšľate, že začnete cvičiť, alebo vás trápi diastáza či vzhľad vášho spodného bruška, tento článok je pre vás. Tu je komplexný prehľad o tom, ako efektívne cvičiť po pôrode, a aké sú najčastejšie problémy, s ktorými mnohé ženy po pôrode bojujú. Predtým, než začnete Neklaďte na seba prehnané očakávania. Jediné, […]

VYTVÁRANIE BEZPEČNÝCH HRANÍC
Jednou z najdôležitejších úloh rodičovstva je vytváranie bezpečných hraníc. Tie poskytujú deťom pocit istoty a zároveň ich učia dôležitým životným hodnotám. Hranice nie sú len o pravidlách či disciplíne, ale hrajú kľúčovú úlohu v emocionálnom, sociálnom a kognitívnom vývine dieťaťa. Správne stanovené hranice pomáhajú dieťaťu orientovať sa vo svete, poskytujú mu pocit bezpečia a istoty a […]

PREČO JE DÔLEŽITÉ SLEDOVAŤ PSYCHOMOTORICKÝ VÝVIN DIEŤAŤA
Môžeme ovplyvniť jeho zdravie, šťastie a potenciál? Psychomotorický vývin je proces, ktorý zahŕňa vývin pohybových a psychických funkcií človeka. Tento proces obsahuje rozvoj hrubej a jemnej motoriky, zmyslov (hmat, čuch, chuť, sluch, zrak), reč, ako aj sociálny vývin a vývin mozgu. Jemná motorika sa nevyvíja bez hrubej motoriky a naopak v pohybe sa nezdokonaľujeme bez […]